Storvatnet – Fiskbuvatnet rundt

mars 8, 2020

Turer

Har du lyst på en kort, men fin tur i dalen, er en rundtur rundt Storvatnet og Fiskbuvatnet et godt alternativ.

Turen kan selvfølgelig startes hvor som helst rundt vatna.  Jeg velger å starte rundturen fra Vangshaugen.

Ved Vangshaugen følger vi en godt merket sti, skiltet Raubergshytta via Svøubotn.  Første del av stien går langs Storvatnets østre del og fortsetter videre gjennom skogen retning Svøubotn.  Stien deler seg der turistlinja går i retning Raubergshytta og Svøubotn.  Vi fortsetter – på godt merket sti retning Grøa-Fahle.

Brua over elva Svøu er solid bygd, i god høyde over ei – til tider – stor og stri elv, men aldri vanskelig å gå over.

Etter å ha “klatret ned” fra brua svinger vi mot venstre, og tar en tur inn inn skogen igjen med litt motbakke, før stien flater ut i småkuppert terreng retning Fiskbuvatnet.

Vi tar oss tid til å nyte utsikten over Fiskbuvatnet, og Alfheim som ligger så vakkert til i vannkanten på andre siden av vannet.

Stien deler seg igjen, og den som vil kan følge stien mot Grøa eller Fahle (deler seg igjen på Stortæla).  Vi tar bakken ned til vannet og følger stien langs vannet til Alfheim og videre til vi møter bilveien.

Ønsker vi å ta turen som en rundtur følger vi grusveien tilbake til Vangshaugen, men opplevelsen blir ikke mindre om vi snur og går stien tilbake.

Det fine med denne turen er at den går i lett terreng og passer alle uansett alder, enten vi vil bruke den til en rask trimtur, eller en rusletur blott til lyst.

En god ide på en varm sommer/høstdag er å ta et forfriskende bad i et av vannene.